Velen hebben het over duurzaamheid, maar vaak blijft het bij woorden. Zo horen en lezen wij dagelijks over nieuwe initiatieven, maar wordt er tegelijkertijd aan nieuwe kolencentrales gewerkt. We zien hier tegengestelde bewegingen, zowel korte- als langetermijndenken en oude ‘fossiele’ economie naast nieuwe duurzame economie. GroenLinks fractievoorzitter Robèrt Smits van Bodegraven-Reeuwijk: 'het wordt hoog tijd dat wij deze tegenstellingen gaan doorbreken. Dit geldt landelijk maar zeker ook voor ons als gemeente. Wij kunnen de CO2-uitstoot in onze gemeente best verminderen als wij serieus werk gaan maken van ons lokale energiebeleid.

De gemeente Bodegraven-Reeuwijk heeft helaas nog weinig concrete stappen gezet naar een duurzame toekomst. In de Raad zijn we tot nu  toe niet verder gekomen dan het voeren van discussies over een ontwerpvisie. Daarom heeft een aantal leden van de GroenLinks afdeling Bodegraven – Reeuwijk de koppen bij elkaar gestoken en een lokale visie voor onze gemeente op papier gezet. En heel belangrijk in onze ogen: 'Het is niet alleen een visie, een stip op de horizon, maar het zijn ook aanbevelingen om te komen tot de uitvoering: doelstellingen die haalbaar zijn, aanbevelingen die niet ingewikkeld zijn maar uitvoerbaar. Kortom, realistisch uitvoerbaar.'

Meer informatie over het inspirerende  initiatief van GroenLinks Bodegraven-Reeuwijk  kun je lezen in de bijlagen.