Tijdens de Provinciale Statenvergadering van 30 mei stond de jaarrekening 2011 op de agenda. Technisch gezien een prima jaarrekening en daarnaast zeer goed leesbaar. De accountantsverklaring was positief. Maar daar blijft het dan ook bij wat GroenLinks betreft. Inhoudelijk gezien is het resultaat ronduit dramatisch, vooral op het gebied van natuur en openbaar vervoer. Investeringen in Landelijk gebied en in de Ecologische HoofdStructuur zijn achtergebleven door bezuinigingen en onzekerheid over het rijksbeleid. Zogenaamde versnellingsprojecten zijn vertraagd en gelden voor natuurbeheer en vitaal platteland zijn ongebruikt gebleven. Het lijkt erop dat de provincie de bezuinigingen vanuit de overheid aangrijpt om nog eens flink extra te besparen op natuur.

Fractievoorzitter Marijke Kleijweg: 'pas tijdens de laatste Commissievergadering van Groen en Water kregen we een visie van het College op Groen. Dat is toch wel rijkelijk laat! D66 Gedeputeerde Weber gaf bij de bespreking van de groenagenda aan, dat het te lang heeft stilgelegen. Wat ons betreft echt véél te lang. De provincie moet hier echt mee aan de slag.'

Ook op het onderwerp ‘mooi, schoon water en ontwikkelen duurzame (zoet)watervoorziening’ zien we uitstel en een afwachtende houding. De vraag is of je eigenlijk wel teveel kunt doen op dit gebied.

Wat betreft de waterveiligheid is gelukkig wel een goed resultaat behaald. Niet vreemd omdat daar de plannen in grote lijnen wel zijn uitgevoerd. Kleijweg: 'met deze uitkomst zijn wij blij. Veiligheid van water is erg belangrijk. Wij begrijpen dan ook absoluut niet waarom de Gedeputeerde nu ineens afwil van de prestatie-indicatoren (de meetbare doelen) op dit gebied. Hoe kun je de waterveiligheid in de toekomst dan waarborgen? GroenLinks gaat hier zeker niet mee akkoord.'

Openbaar Vervoer, wederom is sprake van voorzichtigheid en een afwachtende houding. Eerst moet helder zijn hoe de BDU (uitkering vanuit het rijk voor vervoer) eruit gaat zien en in afwachting daarvan wordt door het College maar vast de rem gezet op investeringen in openbaar vervoer. Dit staat wel in zeer schril contrast met de voortvarendheid waarmee men werkt aan de uitbreiding en verbetering van wegen. Een subsidie voor de automobilist voor enkele minuten reistijdwinst.

Zo zijn er nog veel meer punten uit de jaarrekening te noemen waarvan GroenLinks vindt dat het veel beter kan, bijvoorbeeld de rekeningen op tijd betalen. Ook kan er door de Provincie veel meer worden aangestuurd (vrachtvervoer over water) of soms gewoon gemeten (geurhinder, maar ook reductie CO2).

Het College heeft 19 miljoen Euro onbenut gelaten. Natuurlijk er zijn bedreigingen. Maar ook bij bedreigingen is het mogelijk strategisch te opereren. Nu kiest de Provincie voor niets doen en sparen. Misschien wordt de Provincie wel beter tegemoet gekomen vanuit het Rijk en door het IPO, als zij doet wat nodig is dan wanneer zij spaart en niets doet. In het eerste geval - uitvoeren vanuit een visie en gevoel van urgentie- wordt er zeker meer uitgevoerd van het afgesproken beleid. In het laatste geval (sparen) dan zegt de Provincie eigenlijk dat het allemaal niet zo dringend is. Ook dat is een boodschap. In de ogen van GroenLinks een verkeerde boodschap!