Lees de waarheid over het autogebruik in Nederland in de Mobiliteitsbalans van 2012 van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid, www.kimnet.nl/sites/kimnet.nl/files/mobiliteitsbalans-2012.pdf. In de mobiliteitsbalans zijn de gevolgen van de crisis op het autoverkeer niet meegenomen. Maar zelfs zonder deze informatie staat vast dat het autogebruik al vanaf 2000 in Zuid-Holland niet meer stijgt en zelfs dalende is. Het is 2013, de tijden zijn veranderd. Het is niet langer vanzelfsprekend om voor de aanleg van wegen te kiezen. Het is nu tijd om vraagtekens te zetten bij de keuze voor wegen. Zeker in een provincie als Zuid-Holland, waar de ruimte en natuur al zo beperkt zijn. Waar mensen te kampen hebben met gezondheidsproblemen en geluidsoverlast vanwege snelwegen. Laten wij onze inwoners, natuur en dieren beschermen. Maar ook: laten wij ons geld beter besteden.

Feiten die te lezen zijn in de mobiliteitsbalans en de presentatie over trends in de provincie zelf (http://www.zuid-holland.nl/documenten/opendocument.htm?llpos=370344488&llvol=0)

  • In Zuid-Holland stijgt het autogebruik al vanaf 2000 niet meer. Het autoverkeer is sinds 2005 zelfs met 5% gedaald (p55 en 63, presentatie ZH)
  • Jongeren maken veel minder gebruik van de auto. Zij kiezen voor openbaar vervoer of de fiets (p62 mobiliteitsbalans)
  • de beroepsbevolking gaat dalen (p35 PZH)
  • Het spoorvervoer is sinds 2003 met een kwart gestegen (mobiliteitsbalans p 39).
  • Het meeste gebruik van het OV vindt plaats in verstedelijkte gebieden, zoals in ZH (mobiliteitsbalans p37)