Heel vroeg in de ochtend (6.30 uur) verzamelde een groep GroenLinks- en Dwarsleden zich bij het terrein waar in Leiden een tijdelijke Morspoortgarage gepland staat. Onder de actievoerders de Leidse fractievoorzitter Pieter Kos, ex-wethouder John Steegh en ons Statenlid Alfred Blokhuizen.

Voor de tijdelijke parkeergarage moeten prachtige bomen wijken. De noodzaak van dit parkeerterrein is twijfelachtig, omdat tijdens de actie het gewone parkeerterrein op die plaats geheel leeg bleef, terwijl er gewoon mocht worden geparkeerd.

Hoewel de beslissing daarover nog bij de Raad van State ligt, besloot de gemeente toch al te starten met de voorbereidende werkzaamheden, waaronder het kandelaberen (alle takken afzagen) kandelaberen van de bomen op het terrein. Bomen overleven lang niet altijd deze snoeitechniek.

GroenLinks vindt de start van de werkzaamheden voorbarig en liet dat duidelijk merken. In het donker werden verschillende bomen ingepakt in tientallen meters rode en groene stof. Ook werd een enorm spandoek opgehangen met de tekst: "Liever leefbaar Transvaal dan deze bomen kaal. Geen garage aan dit verkeersriool". Statenlid Alfred Blokhuizen, oud-wethouder John Steegh, fractieassistent Jos Olsthoorn en fractievoorzitter Pieter Kos ketenden zich met kettingen vast aan verschillende bomen om de werkzaamheden te vertragen. Naast de politie, kwamen gelukkig ook verschillende buurtbewoners langs om hun steun te betuigen aan de actie. Er reden zelfs auto's voorbij waarin mensen hun duimen opstaken.

Bekijk hier voor een uitgebreid fotoverslag van de actie.