Een gezamenlijke actie afgelopen zaterdag van GroenLinksers om het spoor tussen Leiden en Utrecht te verdubbelen was een groot succes. Aan de actie werd deelgenomen door Kees Vendrik (2e Kamer) Bas Nugteren (Staten Utrecht) Alfred Blokhuizen (Staten Zuid-Holland), de Leidse ex-wethouder John Steegh en de raadsleden van alle gemeenten langs de spoorlijn.

Op deze spoorlijn komen veelvuldig vertragingen voor omdat treinen op elkaar moeten wachten vanwege het enkelspoor op delen van het traject.

De treinrit begon in Utrecht, waar in de trein en op de perrons, mensen werden gevraagd de actie te ondersteunen. Het was een mooie dag voor GroenLinks, want slechts heel weinigen wilden géén handtekening zetten als ze werden aangesproken. Ook de machinisten en conducteurs tekenden vol overtuiging mee. Dat leverde veel handtekeningen op. Op ieder station werd uitgestapt en gesproken met de lokale GroenLinks raadsleden en kandidaten. In Bodegraven werd de actievoerende ploeg warm onthaald en getrakteerd op erwtensoep, die we samen met de sympathiserende lokale verkeerswethouder Jan Christiaan Goudbeek (VVD) nuttigden. In Alphen aan den Rijn zagen we dat alle fietsen waren voorzien van de mooie GroenLinks zadeldekjes. Er werd door Raadslid Bart Dekkers een grote petitie ondertekend en aangeboden aan Kees Vendrik.

Op het eindstation werden we opgewacht door een grote groep Leidse GroenLinksers die de treinreizigers aanspraken en een handtekeningenkaart aanbood. Ook hier geen enkele negatieve reactie van de aangesproken reizigers. Het is duidelijk: GroenLinks zit op het juiste spoor, maar het mag wat ons betreft worden verdubbeld!

De actie duurt nog voort en de handtekeningen zullen binnenkort aangeboden worden aan de Vaste Kamercommissie Verkeer.

Alfred Blokhuizen, Statenlid

Foto vlnr Alfred Blokhuizen, Bart Dekkers, Kees Vendrik