Nieuws gefilterd op Fractie

GroenLinks en SP ernstig bezorgd over lekkende oude gaswinningsputten

Afgelopen week bleek uit onderzoek dat er ook in Zuid-Holland lekkende oude gaswinningsputten zijn. Deze geven risico op bodemvervuiling en explosies. Bij Monster veroorzaken werkzaamheden om een lekkende put te dichten schade. De Statenfracties van de SP en GroenLinks zijn ernstig bezorgd en willen opheldering van het provinciebestuur.

Energietransitie vraagt investering netcapaciteit!

GroenLinks vraagt de provincie Zuid-Holland in actie te komen om vaart te houden in de energietranstie. Grootschalige projecten voor de opwekking van duurzame energie zoals zonneweides en windmolens vragen veel netcapatiteit. De provincie kan de netbeheerders helpen die capaciteit te leveren.

Elke gemeente Regenbooggemeente!

In Zuid-Holland zijn op dit moment 14 regenbooggemeenten. Wat GroenLinks betreft volgen de overige 46 gemeenten zo snel mogelijk. Op die manier worden in Zuid-Holland alle inwoners ondersteund om zichzelf te zijn. Statenlid Anneloes van Hunnik (GroenLinks) gaat dit voorstellen tijdens de begrotingsbehandeling op 14 november.

Onderzoek waterbesparing hard nodig!

Op aandringen van GroenLinks en VVD gaat de Provincie Zuid-Holland onderzoeken hoe ook in de toekomst voldoende zoetwater beschikbaar blijft. Dit onderzoek gaat nog voor de verkiezingen van volgend jaar plaatsvinden. Na de droge zomer van 2018 is het watervraagstuk nog urgenter geworden.