Nieuws gefilterd op Fractie

GroenLinks draagt bij aan schoner en socialer Zuid-Holland

Afgelopen woensdag besprak Provinciale Staten van Zuid-Holland de voorjaars- en kadernota voor Zuid-Holland. Tijdens deze bespreking heeft GroenLinks aandacht gevraagd voor een schoner en socialer beleid in de provincie. Hiervoor heeft GroenLinks een aantal voorstellen ingediend die een meerderheid hebben behaald in Provinciale Staten.

Zuid-Holland gaat inwoners actief betrekken bij verantwoording van beleid

Provinciale Staten van Zuid-Holland hebben op voorstel van GroenLinks ingestemd met het plan om inwoners meer te gaan betrekken bij de verantwoording van het beleid van de provincie. Het voorstel is om bij de volgende jaarstukken in het voorjaar van 2018 een zogenaamde V-100 te organiseren waarbij 100 burgers vragen formuleren voor Statenleden over de evaluatie van het gevoerde beleid.

GroenLinks maakt zich zorgen over leegstand winkelpanden in Hendrik-Ido-Ambacht

Op 9 mei verscheen er een persbericht waarin staat dat de provincie het plan voor uitbreiding van het winkelcentrum De Schoof in Hendrik-Ido-Ambacht steunt. GroenLinks en de SP in Provinciale Staten zijn verbaasd over dit plan omdat uit het koopstromenonderzoek blijkt dat de detailhandel in de regio's Drechtsteden en Ridderkerk en omgeving ondermaats presteert. De kans op leegstand neemt hierdoor juist in deze regio toe.

GroenLinks blij dat provincie ingrijpt bij Chemours

Vandaag heeft de provincie Zuid-Holland bekend gemaakt dat het bedrijf Chemours in Dordrecht haar lozingen moet gaan beëindigen. De provincie eist dat het bedrijf haar lozingen direct stevig zal gaan verminderen en dat het bedrijf onderzoekt hoe het de lozingen op termijn helemaal kan beëindigen. GroenLinks is blij dat de provincie haar verantwoordelijkheid neemt en roept het bedrijf op dat ook te doen en dit besluit van de provincie niet juridisch aan te vechten.

GroenLinks wil gifvrij drinkwater

GroenLinks wil veilig en gifvrij drinkwater voor alle Nederlanders. Dat veel inwoners van Zuid-Holland via het drinkwater gifstoffen van Chemours en DuPont binnenkrijgen vindt de partij onacceptabel. GroenLinks waardeert het dat de provincie actie onderneemt, maar voorlopig gaat het bedrijf door met de giflozingen in het water rondom Dordrecht.