Nieuws gefilterd op Fractie

GroenLinks maakt zich zorgen over leegstand winkelpanden in Hendrik-Ido-Ambacht

Op 9 mei verscheen er een persbericht waarin staat dat de provincie het plan voor uitbreiding van het winkelcentrum De Schoof in Hendrik-Ido-Ambacht steunt. GroenLinks en de SP in Provinciale Staten zijn verbaasd over dit plan omdat uit het koopstromenonderzoek blijkt dat de detailhandel in de regio's Drechtsteden en Ridderkerk en omgeving ondermaats presteert. De kans op leegstand neemt hierdoor juist in deze regio toe.

GroenLinks blij dat provincie ingrijpt bij Chemours

Vandaag heeft de provincie Zuid-Holland bekend gemaakt dat het bedrijf Chemours in Dordrecht haar lozingen moet gaan beëindigen. De provincie eist dat het bedrijf haar lozingen direct stevig zal gaan verminderen en dat het bedrijf onderzoekt hoe het de lozingen op termijn helemaal kan beëindigen. GroenLinks is blij dat de provincie haar verantwoordelijkheid neemt en roept het bedrijf op dat ook te doen en dit besluit van de provincie niet juridisch aan te vechten.

GroenLinks wil gifvrij drinkwater

GroenLinks wil veilig en gifvrij drinkwater voor alle Nederlanders. Dat veel inwoners van Zuid-Holland via het drinkwater gifstoffen van Chemours en DuPont binnenkrijgen vindt de partij onacceptabel. GroenLinks waardeert het dat de provincie actie onderneemt, maar voorlopig gaat het bedrijf door met de giflozingen in het water rondom Dordrecht.

Zorgen over voortbestaan Kindertelefoon

GroenLinks Zuid-Holland maakt zich zorgen over de noodklok die de Kindertelefoon geluid heeft. Op dit moment is de financiering van de Kindertelefoon en van het Advies- en Klachtenbureau Jeugdzorg (AKJ) centraal geregeld, maar door de decentralisatie van de jeugdzorg moeten de Kindertelefoon en het AKJ voor volgend jaar met alle 388 gemeenten afzonderlijke afspraken maken. Dit is een tijdrovende en kostbare weg. De Kindertelefoon heeft hierover de noodklok geluidt. GroenLinks deelt de zorgen en heeft hierover vragen gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten.

Alle politieke partijen van Zuid-Holland vragen formateurs aandacht voor OV

Op voorstel van GroenLinks hebben Provinciale Staten van Zuid-Holland een brief gestuurd aan de informateur en de onderhandelaars met daarin suggesties voor het openbaar vervoer. In de brief geven Provinciale Staten aan dat zij graag zouden zien dat er meer geïnvesteerd wordt in het openbaar vervoer zodat het openbaar vervoer een volwaardig en betaalbaar alternatief wordt voor mensen die nu nog veel met de auto reizen.